A munkáltatók egyik legfontosabb kötelezettsége, hogy az új munkavállalót a munkavégzés tényleges megkezdése előtt bejelentsék a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé. Ez a szabály nem csupán formai előírás, hanem a munkavállaló jogainak és a munkáltató törvényes működésének alapvető biztosítéka.
A bejelentés elektronikus úton történik, az úgynevezett ’T1041’ nyomtatvány benyújtásával. Ezen a nyomtatványon a munkáltató bejelenti a munkavállaló adatait, a munkaviszony kezdetét, illetve a foglalkoztatás típusát. Fontos, hogy a bejelentés a munkakezdés előtt megérkezzen a NAV rendszerébe, hiszen utólagos rögzítés jogsértésnek minősül, amely súlyos bírságot vonhat maga után.
A szabály betartása több okból is kiemelten fontos. Először is a munkavállaló csak bejelentés után kerül be a társadalombiztosítási rendszerbe, így válik jogosulttá egészségügyi ellátásra, nyugdíjjogosultságra és egyéb szociális juttatásokra. Másodszor a munkáltató számára is biztonságot jelent, hiszen egy ellenőrzés során könnyen igazolhatja, hogy jogszerűen foglalkoztatja munkatársát.
Gyakori hiba, hogy a munkáltató csak nap végén, vagy akár utólag próbálja elintézni a bejelentést. Ez azonban komoly kockázatot jelent: a NAV akár milliós nagyságrendű bírságot is kiszabhat. Ezért minden vállalkozásnak célszerű folyamatait úgy kialakítania, hogy az új dolgozó adatait a munkakezdés előtt, időben bejelentse.
Összességében elmondható, hogy a munkavállaló előzetes bejelentése nem csupán kötelezettség, hanem a jogszerű foglalkoztatás alapfeltétele. Ez védi a dolgozót, biztonságot nyújt a munkáltatónak, és hozzájárul a tisztességes munkaerőpiaci viszonyok fenntartásához.


