Fischer Péter

Téves gyakorlattal ellentétben: az áfa levonási jog gyakorlásának feltétele a számla megléte

A magyar adójogszabályok egyértelműen meghatározzák, hogy az áfa levonási jog gyakorlásához az ügylet teljesítését igazoló számlával rendelkezni kell. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozás kizárólag akkor élhet az áfa levonásának lehetőségével, ha a kiállított számlát ténylegesen megkapta, és az rendelkezésére áll.

Gyakori tévhit, hogy a NAV online számla rendszerében elérhető adatok önmagukban elegendőek lehetnek a könyveléshez. Ugyan a rendszer fontos ellenőrzési és adminisztratív funkciót tölt be, azonban nem helyettesíti a számlát. A könyvelő csak akkor könyvelheti a gazdasági eseményt és érvényesítheti az áfa levonási jogot, ha a számla eredeti formában – papíron vagy elektronikusan – a vállalkozás birtokában van.

Ez a szabály nemcsak az adóhatósági megfelelés miatt lényeges, hanem a vállalkozás biztonsága szempontjából is. A számla tartalmazza azokat a kötelező elemeket, amelyek az áfa levonásának alapját képezik, és amelyek hiányában egy esetleges ellenőrzés során az adóhatóság megtagadhatja az adott számlával összefüggésben az áfa levonási jog gyakorlását. Ilyen esetben az adóhatóság további jogkövetkezményeket is megállapíthat.

A gyakorlatban tehát elengedhetetlen, hogy a vállalkozások időben begyűjtsék és megőrizzék a beszállítóiktól kapott számlákat, valamint eljuttassák azokat a könyvelő részére. A könyvelők felelőssége, hogy a számlák megléte esetén végezzék el azok rögzítését, így biztosítva az adózási szabályoknak való megfelelést.

Az átlátható, pontos és jogszabálykövető könyvelés kulcsa továbbra is a számlák megléte és megőrzése.

Könyvelési szolgáltatásunkra vonatkozó ajánlatot a következő linken kérhet: https://perfectgroupkonyveloiroda.hu/ajanlatkeres